سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعاتی کامل و جامع در مورد یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی موضوعی است که در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی کامل و جامع در مورد آن در اختیار شما قرار دهیم. یک یونیت دندان پزشکی از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن ها برای عمل خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و اگر در ادامه این مطلب همراه ما باشید به خوبی با تمامی آن ها آشنا خواهید شد.

صندلی دندانپزشکی

اولین چیزی که هنگام خرید یونیت دندانپزشکی باید به آن دقت شود، صندلی دندانپزشکی است. صندلی از مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده یک یونیت دندان پزشکی هم برای بیماران و هم برای پزشکان خواهد بود. 

یک صندلی خوب و استاندارد پشتی سر و تکیه گاه دارد. ضمنا هنگام خرید این وسیله شما باید دقت کنید که صندلی مورد نظر شما از مواردی مانند قابلیت تنظیم زاویه و همچنین کیفیت بالایی برخوردار باشد. صندلی هایی که از مواد باکیفیت و ارگونومیک ساخته شده اند، سطحی سفت و سخت دارند، سرمفصلی صندلی های دندانپزشکی به صورت چند حالته بوده و حرکات صندلی هم از طریق یک پدال قابل کنترل است. 

 

اسپیتون 

اسپیتون ظرفی شبیه یک روشویی کوچک است و آن را کاسه کراشوار هم می دانند. هنگامی که شما می خواهید یک یونیت دندانپزشکی خریداری کنید، اسپیتون هم مورد بسیار مهمی است که باید آن را مد نظر قرار دهید.  این ظرف کنار صندلی دندانپزشکی شما قرار گرفته و در حین کار می توان آن را شست و ترشح بزاق را درون آن ریخت. 

معمولا این کاپ را از جنس چینی می سازند و تمامی آن ها از قابلیت جابجایی برخوردارند. شیر آبی کوچک هم در کنار این کاسه وجود دارد که بیمار می تواند از آب آن برای شست و شوی دهان خود استفاده نماید. علاوه بر آن، شیر کوچک دیگری هم داخل کاسه وجود دارد که بعد از خالی شدن محتوای دهان بیمار با جریان آب به شست و شوی کراشوار کمک می کند.

سیستم آسپیراتور

یک لوله کوچک که به منظور مکش بزاق دهان یا ذرات کوچک حفره ها از آن استفاده می کنند را آسپیراتور می نامند. این سیستم با توجه به چپ دست بودن و راست دست بودن در سمت راست یا چپ قرار می گیرد و شما باید هنگام خرید یونیت دندانپزشکی این مسئله را مد نظر قرار دهید.

میز دستیار

 میز دستیار در سمت مخالف دندانپزشک قرار گرفته و با توجه به مدل یونیت امکانات مختلفی دارد. در برخی مدل ها دکمه های تنظیم پوزیشن صندلی، دکمه های روشن و خاموش، دکمه های کنترل جریان آب و... روی میز دستیار قرار گرفته اند.

نگاتوسکوپ

قیمت یونیت دندانپزشکی تا حد زیادی به این ویژگی بستگی دارد. وجود نگاتوسکوپ در یک یونیت دندان پزشکی به افزایش قیمت یونیت منجر می شود. این قسمت به منظور مشاهده بهتر فیلم های رادیوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد و اندازه های متفاوتی دارد. معمولا نگاتوسکوپ به تابلت متصل می گردد و در برخی مدل ها هم آن را به صورت جداگانه روی یونیت قرار داده اند.

پدال

در یونیت های دندانپزشکی به منظور فعال کردن چرخش ابزارهای مختلف از پدال استفاده می کنند. این قسمت از یونیت دندان پزشکی معمولا می تواند برای تنظیم زاویه صندلی مورد استفاده قرار گیرد. در برخی مدل ها پدال های پیشرونده استفاده می کنند که قابلیت کنترل پتانسیومتر میکروموتور را دارند. اما در برخی دیگر پدال هایی بی سیم که به وای فای متصل می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. 

سینی یا میز ابزار

یکی دیگر از موارد بسیار ضروری که به احتمال زیاد به افزایش قیمت یونیت دندانپزشکی منجر می شود، سینی ابزار است. این وسیله به شدت ضروری و کاربردی بوده و تمامی ابزارهای مورد نیاز برای انجام کارهای دندانپزشکی روی آن قرار می گیرند. 

لامپ یا همان منبع نور

یکی از اساسی ترین قطعات در یونیت های دندانپزشکی لامپ یا منبع نور است. تمامی یونیت های دندانپزشکی حتما از این سیستم برخوردارند؛ چرا که سیستم روشنایی از مهمترین عناصر و تجهیزات دندانپزشکی به شمار می رود. 

معمولا در یونیت های دندان پزشکی لامپ هایی قرار داده می شوند که پرتو نور بالایی دارند و به راحتی می توان آن ها را در حفره دهان بیمار متمرکز نمود. این منابع نور به دندانپزشک کمک می کند که روی وظایف خود تمرکز بیشتری داشته باشد و کارهایش را با دقت بیشتر و بدون مشکل به پایان برساند. 

سخن آخر

در این مطلب سعی داشتیم شما را با تمامی ویژگی ها و اجزای یک یونیت دندان پزشکی آشنا سازیم، همانطور که دریافتید یونیت های دندان پزشکی از اجزای مختلفی تشکیل می شوند که وجود برخی از آن ها کاملا ضروری به نظر می رسد. هر اندازه که یک یونیت از تجهیزات بیشتری برخوردار باشد بدون شک قیمت بالاتری دارد و به نسبت یک یونیت مجهز به تجهیزات ضروری مقرون به صرفه تر است.