سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یونیت دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اجزای اصلی هر مطب دندانپزشکی یونیت دندانپزشکی است که با کوچک‌ترین مشکل عملکرد آن مختل می‌شود‌. 

یونیت دندانپزشکی به صورت مستقیم توسط پزشک و بیمار استفاده می‌شود که تاثیر خوبی بر روی طراحی و ظاهر مطب دارد. در ادامه به کاربرد و اجزای اصلی یونیت چیست می‌پردازیم پس با ما همراه باشید و با خرید یونیت دندانپزشکی از مزایای آن بهره مند شوید. 

یونیت دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

یونیت ابزاری برای کنترل حرکات‌ صندلی‌ و اینسترومنت‌های دندانپزشک است. تمام یونیت‌های دندانپزشکی دارای‌ پایه ای است که چراغ دندانپزشکی بر روی آن قرار دارد. یونیت‌ها دارای ورودی آب‌ و هوا و خروجی فاضلاب است که آب‌ و هوا را برای راه اندازی اینسترونت‌‌ها، پوار، کویترون، ساکشن، کراشوار و دوش‌ آب‌ لیوان استفاده می‌کند. یونیت‌ها توسط هوای فشرده آب‌ و الکتریسیته از طریق کلید و پدال فعال می‌کند و اتصال اینسترومنت‌های چرخشی و پوآر آب و هوا به یونیت از طریق شلنگ از بالا و شلنگ آویز منتقل می‌کند. یکنیت‌های شلنگ بالا احتمال خطر سقوط توربین، ایرموتور و پوآر را بین می‌برد. یونیت دندانپزشکی به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی در دسترس دندانپزشک قرار می‌گیرد و از انتشار عفونت‌های دهانی جلوگیری می‌کند. سطح یونیت باید کاملا صاف و صیقلی باشد تا به راحتی تمیز و ضد عفونی شود. برای جلوگیری از انتشار عفونت از غلاف‌های یکبار مصرف برای اینسترومنت استفاده می‌شود که به کاهش میکروارگانیسم‌ها کمک می‌کند. 

اجزای اصلی یونیت دندانپزشکی       

پایه و بازوی یونیت 

یونیت دندانپزشکی کلیه‌ قطعات‌ مربوط از جمله چراغ یونیت را در بر دارد که استقامت مکانیکی بازو و محل‌ آن‌ به‌ گونه محاسبه شده که مجموعه سیستم متعادل، بدون لرزش با حداقل وزن روی آن مستقر شده است. 

چراغ یونیت 

تور لازم برای کار دندانپزشک از طریق چراغ یونیت تامین می‌شود که نوری سفید، سرد و بدون سایه‌ ارائه می‌دهد که در برابر آب‌ مقاوم است‌. شدت نور در یونیت به نوع و جنس شیشه و پشت لامپ منعکس کننده بستگی دارد که شدت نور بین 24000تا 8000 لوکس است. رنگ نور چراغ مانند نور آفتاب است که از خستگی مفرط چشم دندانپزشک جلوگیری می‌کند. نور تابیده شده از چراغ فقط محیط دهان را روشن می‌کند چراغ یونیت باید دارای ولتاژ DC  و کلید خاموش و روشن باشد. 

کاسه کراشوار و دوش‌ آب‌ لیوان 

کراشوار باید گودی مناسبی داشته باشد و در هنگام تخلیه آب‌ دهان اطراف آن با خون آلوده نشود. جنس کراشوار باید به گونه نباشد که در برخورد با مواد ضدعفونی تغییر رنگ ندهد. کراشوار از جنس چینی، سنگی‌ و پلاستیکی است که آب مورد نیاز جهت‌ شستشوی دهان بیمار را تامین می‌کند. آب‌ کراشوار می‌توان به صورت مستقیم از آب‌ شیر تغذیه‌ کرد و طریق منبع تغذیه آب‌ آن را تهیه‌ نمود.

میز کنسول دندانپزشک یا تابلت 

میز دندانپزشک میزی است که در کنار صندلی‌ دندانپزشک قرار می‌گیرد که چپ و راست بودن آن را تغییر می‌دهد. روی این میز یک‌ سری دکمه برای کنترل قسمت‌های مختلف یونیت و صندلی‌ است که دارای امکانات اضافی است.    

میز دستیار 

دکمه‌های تابلت روی میز دستیار قرار دارد که به صورت یک میز جدا و پرتابل در کنار یونیت قرار می‌گیرد. روی میز یونیت هولدر هایی برای نگهداری اینسترومنت‌ها، لایت کیور، پوآر، بزاق کش، ساکشن و کویترون و غیره  وجود دارد که نحوه قرار گیری اینتسرومنت‌ها را تکان می‌دهد. کنترل‌ فشار هوا و آب‌ به وسیله پیچ‌هایی که در زیر این میزها تعبیه شده انجام می‌شود. در داخل تابلت شلنگ‌های وجود دارد که وظیفه انتقال آب و هوا را از تابلت به مهره‌های توربین دارند که به دو صورت ثابت و تلفنی موجود است. شلنگ‌های آبی بر اساس استانداردهای اروپایی برای هوا و شلنگ‌های سبز برای آب‌ و شلنگ سفید برای مخلوط هوا مناسب است. 

سیستم ساکشن 

در یونیت دندانپزشکی برای جلوگیری از اتلاف وقت و دیده کافی در محیط دهان از سیستم ساکشن استفاده می‌شود. ساکشن در سیستم مکش توسط سه راهی انجام می‌شود که از انحراف آب‌ در مسیرش و ورود به فاضلاب جلوگیری می‌کند که باعث جلوگیری از ایجاد خلا و عمل مکش می‌شود.  

 بزاق کش 

سیستم بزاق کش با سیستم آب‌ و هوا کار می‌کند که باعث کشیدن خون، بزاق غلیظ و مایعات چرکی می‌شود که به دلیل بهداشتی نبودن توصیه نمی‌شود. هرچه فشار آب‌ و هوا بیشتر باشد ساکشن بهتر کار می‌کند.    

 کنترل‌ بلوک

برای کنترل و وصل کردن آب از اینتسرومنت‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود. سیستم کنترل بلوک کاملا به صورت پنوماتیک است که در داخل یونیت، شیرهای پنوماتیک و ایر سوئیچ‌ها و جعبه‌های تقسیم قرار دارد. 

جعبه‌ جانبی‌ یونیت‌

یونیت باکس دارای یک جعبه باکس جانبی‌ است که عموما در یک جدا کننده آمالگام و منبع ذخیره‌ آب‌ قرار دارد. در داخل باکس یونیت مدار ساکشن و فیلتر آب قرار دارد که در مدل سه‌ راهی جریان هوا در دهان بیمار ایجاد می‌کند. در قسمت خروجی مدار ساکشن از یک کلید مخصوص به نام ریورز استفاده شده که مانع بروز بیماری‌های عفونی می‌شود.  

قطعات دستی یا هندپیس 

قطعات دستی یا نوع قطع چرخشی است که برای بریدن، تمیز کردن و صیقل دادن دندان‌ها مناسب است. راه اندازی هندپیس از طریق سیستم راه اندازی پنوماتیک، تسمه های الکتریکی انجام می‌شود که بر اساس سرعت چرخش آن به دو دسته پایین و بالا تقسیم می‌شود. 

سیستم‌ هوای‌ فشرده‌ دستگاه‌

هوای فشرده پس از کمپرسور وارد فیلتر رگلاتور می‌شود که در قسمت جلو صندلی‌ قرار دارد می‌شود و با عبور از فیلتر رگلاتور هوای خشک با فشار تنظیم شده به نوع یونیت و اینسترومنت وارد می‌شود. از سیستم یونیت به سه انشعاب دستیار، سیستم کنترل یونیت و هوای سرنگ تابلت خارج می‌شود.  

 Floor box

فلور بکس در زیر صندلی‌ قرار می‌گیرد که باعث ورود برق ورودی یونیت‌ها می‌شود که رگلاتورها لایت‌ کیور، فایبراپتیک‌، موتورها و غیره در این‌ قسمت‌ قرار دارد.

پایه‌ مانیتور و مانیتور

یونیت دارای دوربین‌های دهانی است که یک پایه مانیتور جهت نصب در روی آن قرار گرفته که از داخل آن سیستم برق راه اندازی مانیتور را عبور می‌دهد. مانیتور نصب شده در آن دارای‌ Tuner یا capture TV است که تصاویر را نمایش می‌داد. 

 Foot control (پدال‌ پایی‌)

پدال پایی کلیه حرکات صندلی‌ و راه اندازی اینسترومنت را بر عهده دارد که با فوت کنترل انجام می‌شود. برخی از پدال‌ها الکتریکی و برخی دیگر قدیمی از نوع پنوماتیک هستند که حفظ تعادل و کنترل حرکات‌ صندلی‌ کمک می‌کند. 

برای خرید و اطلاع از قیمت یونیت دندانپزشکی با مشاورین ما در ارتباط باشید.