سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی اجزای تشکیل دهنده یونیت دندانپزشکی


معرفی اجزای تشکیل دهنده یونیت دندانپزشکی

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قسمت های مختلف یونیت دندانپزشکی بپردازیم و هریک از اجزای انرا مورد بررسی قرار دهیم. عملکرد هریک از این اجزا بر عملکرد کلی دستگاه تاثیر می گذارد و ملاک کیفیت دستگاه می باشد.یکی از اجزای یونیت توربین هوا است. این دستگاه برای برداشتن قسمتی از دندان پوسیده مورد استفاده قرار می گیرد . عملکرد این دستگاه به نحوه استفاده و نگهداری از ان بستگی دارد. میزان فشاری که به توربین وارد می شود باید برابر با فشار استاندارد تعریف شده توسط کارخانه باشد و فشار زیاد باعث خرابی دستگاه می شود.

از جمله نکات مهم دیگری که در نگهداری از توربین وجود دارد روغنکاری به موقع دستگاه است که باعث افزایش طول عمر ان می شود. توربین قابل اتوکلاو کردن است و دندانپزشک بعد از هربار استفاده برای ضدعفونی کردن انرا داخل اتوکلاو قرار می دهد.

ایرموتور و میکروموتور و پوار از جمله اجزای مهم دیگر در یونیت دندانپزشکی هستند و همه این اجزای به دو مدل بر روی یونیت قرار می گیرند. یک مدل شلنگ از بالا و مدل دیگر شلنگ از پایین هستند و خود دندانپزشک با توجه به راحتی کار هر یک از مدلهای بالا را انتخاب می کند . در ایران بیشتر دندانپزشکان مدل شلنگ از بالا را برای یونیت انتخاب میکنند در مدل شلنگ از بالا احتمال افتادن اینسترومنتها کم است و این مساله برای دندانپزشکان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

از دیگر اجزای یونیت می توان به چراغ دندانپزشکی اشاره نمود که نور لازم برای انجام کار را برای دندانپزشک تامین میکند.

کراشوار: کاسه ای کوچک مانند روشویی است که بر روی یونیت قرار دارد و بیمار برای شستشوی دهان از ان استفاده می کند. جنس کراشوار باید به گونه ای باشد تا به مرور زمان تغییر رنگ ندهد و گودی ان به قدری باشد تا اب ا داخل ان بیرون نریزد و ایجاد الودگی نکند.

ساکشن دندانپزشکی یکی دیگر از تجهیزات مهم یونیت دندانپزشکی می باشد که برای خارج کردن بزاق دهان بیمار استفاده میشود تا دید کافی برای دندانپزشک برای ادامه روند درمان وجود داشته باشد. شاکشن مرکزی قدرت بالاتری دارد و علاوه بر بزاق چرک و خون را از دهان بیمار خارج می کند تا دندانپزشک به راحتی بتواند کار خود را انجام دهد.

یکی دیگر از اجزا مهم در یونیت صندلی ان است.طراحی صندلی یونیت دندانپزشکی باید به گونه ای باشد تا هم بیمار بر رروی ان احساس راحتی داشته باشد و هم خود دندانپزشک در زمان درمان تسلط کافی بر دهان بیمار داشته باشد و با کمترین فشار وارده درمان را به انجام برساند. در واقع طراحی اصولی یونیت همین نکات مهم و جزئی است که باعث می شود تا یک برند از کیفیت بهتر و بالاتری از برندهای دیگر برخوردار است.